Den Rette Elbil er et Spørgsmål om Matematik

De fleste mennesker finder det meget besværligt, at købe en ny bil. Det er der da heller ikke noget at sige til: hvor skal man lige starte? Der er flere bilproducenter, end vi kan tælle på vores ti fingre. Hver producent har et hav af forskellige modeler, og de bliver ved med at lancere flere. Hver model er typisk udgivet igennem flere årgange, og det er altid omdiskuteret, hvorvidt den nyeste rent faktisk er den bedste. Man er altså nødt til at sammenligne et hav af biler på kryds og på tværs.

Elbiler har gjort det en smule nemmere, men ikke meget. Mange vil gerne købe en elbil, fordi den har en række fordele. Først og fremmest så udleder den jo ikke CO2 og lignende når man kører. Det er altså ofte et miljørigtigt valg, og hvem vil ikke gerne hjælpe med, at passe på vores planet? Der er betydeligt færre elbiler på markedet, end der er benzin- og dieselbiler. Med færre valgmuligheder bliver det selvfølgeligt lettere at vælge. Men det er stadig ikke helt oplagt, hvilken elbil der er bedst.

For mig at se, er valget af den rette elbil dog bare et spørgsmål om matematik. Hvis du kan sætte tal på alle dine bil-relaterede behov, så kan du opstille en formel. Men den formel i hænderne, kan du lave udregningen på hver af de forskellige elbiler, og se hvilken der passer dig bedst.

Jeg startede med at finde en bil, der ville dække alle tænkelige behov til perfektion. Det er altså ikke nødvendigvis den bil, jeg har tænkt mig at købe. Den er bare toppen af poppen: en bil hvor jeg ikke ville være nødt til at gå på kompromis med noget som helst. Det er i princippet ligegyldigt, om jeg har råd til den bil. Efter mange overvejelser låste jeg mig fast på, at Plugin-Hybrid versionen af Renault captur var den ultimative elbil. En hybridbil kombinerer nemlig fordelene ved en elbil og en benzinbil, og den er derfor virkeligt svær at konkurrere med.

Så overvejede jeg, hvad jeg ville kunne nøjes med. Jeg har ikke brug for at køre flere hundrede kilometer hver dag. Jeg bor i Odense, og kører ikke særligt langt på en gennemsnitlig hverdag. Selv i mine ferier er det begrænset hvor langt distancer jeg kører. Jeg skrev nogle tal ned på, hvor langt jeg kørte i gennemsnit, og hvor ofte jeg ville være villig til at lade bilen op.

Derefter var det bare at regne på de forskellige muligheder. Hvis vi starter med at kigge på Renault Captur E-Tech så har den en benzinmotor på 1,6 liter og et 9,6 KwH batteri. Den kan altså køre omkring 65km på ren el. Kombinerer man el og benzin, så kan den tilbagelægge omkring 100 km før den skal lades eller tankes op. En opladning tager 3 timer på en ladestation og 6 timer med en almindelig lader. Når først man har fundet frem til de tal, så er det utroligt let at sammenligne dem, med ens reelle behov.